Reglement EHBO
Huishoudelijk reglement van de Katholieke Vereniging voor Eerste Hulp Bij Ongelukken Joannes de Deo, gevestigd te Etten-Leur.
Doel en middelen:
ARTIKEL 1.
De organisatie van cursussen en de voortgezette opleidingen ligt in handen van het bestuur. Het bestuur volgt bij de organisatie, de inrichting van de cursussen en de voortgezette opleidingen, de voorschriften en richtlijnen van Het Oranje Kruis.
ARTIKEL 2.
Het bestuur is bevoegd tot het aantrekken en aanstellen van een arts, instructeur(s) en lotus(sen) voor de cursussen. De vervolgopleidingen worden door het bestuur in samenspraak met instructeur(s) vastgesteld.
ARTIKEL 3.
Het bestuur is bevoegd tot het aantrekken van personen en/of het instellen van commissies en deze tijdelijk te belasten met bijzondere opdrachten.
ARTIKEL 4.
Het bestuur is belast met de aankoop van en het beheer over de (les- en instructie) materialen en zaken, welke eigendom zijn van de vereniging. Het bestuur draagt zorg voor de aankoop en de verstrekking aan de cursisten van de verplichte leermiddelen. De verplichte leermiddelen dienen tenminste te bestaan uit de door Het Oranje Kruis voorgeschreven leermiddelen. Het bestuur is bevoegd andere, ter zake dienende, leermiddelen voor te schrijven. De leermiddelen worden tegen betaling van de kosten al dan niet begrepen in de totale cursuskosten – eigendom van de cursist.
Het bestuur is niet verantwoordelijk voor les- en instructie materialen die de instructeurs gebruiken mits deze voldoen aan de richtlijnen van Het Oranje Kruis.
Leden:
ARTIKEL 5.
De vereniging onderscheidt de volgende categorieën leden:
a. gewone leden
b. buitengewone leden
c. ereleden
d. aspirant-leden (jeugdleden)
e. donateurs en begunstigers
a. Gewone leden
Gewone leden van de vereniging zijn zij, die zich daartoe bij het bestuur hebben aangemeld, als zodanig door het bestuur zijn toegelaten en in het bezit zijn van een geldig Eenheidsdiploma EHBO dan wel een opleiding volgen voor het Eenheidsdiploma EHBO en als zodanig door het bestuur zijn toegelaten.
b. Buitengewone leden
Buitengewone leden zijn zij die het doel van de vereniging onderschrijven en de vereniging behulpzaam zijn bij het bereiken van het doel, zoals gesteld in ARTIKEL 2. van de statuten en als zodanig door het bestuur zijn toegelaten.
c. Ereleden
Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de vereniging en door de algemene ledenvergadering, op voordracht van het bestuur als zodanig zijn benoemd.
ARTIKEL 6.
Gewone leden zijn verplicht, overeenkomstig de voorschriften van Het Oranje Kruis, hun competenties jaarlijks bij te houden. Dit kan d.m.v. het volgen van de vereiste herhalingslessen of door een competentietoets. Zij dragen zelf de verantwoordelijkheid voor het geldig houden van hun diploma. Het vaststellen van de competentie is voorbehouden aan de instructeur(s). Het aanvragen van verlenging geschiedt door het bestuur, na het vaststellen van voldoende competentie door de instructeur(s).
ARTIKEL 7.
Door het lidmaatschap van de vereniging verplichten alle leden zich naar goed vermogen het doel van de vereniging na te streven en aan de middelen tot bevordering van dit doel mee te werken.
ARTIKEL 8.
De jeugdleden vormen een onderafdeling in de vereniging. Een van de bestuursleden dient als bestuursverantwoordelijke Jeugd Eerste Hulp de belangen van de jeugdleden te behartigen. Dit houdt in, het organiseren van Jeugd Eerste Hulp cursussen, oefenlessen en andere werkzaamheden ten behoeve van de Jeugd Eerste Hulp. Het bestuur kan op voordracht van de bestuursverantwoordelijke Jeugd Eerste Hulp dan wel als bestuur leden van de vereniging benoemen, welke de belangen van de Jeugd Eerste Hulp mede gestalte geven, overeenkomstig de statuten en nader te noemen regels en artikelen van het huishoudelijk reglement. Er zullen per jaar een nader te bepalen aantal oefenlessen worden gehouden, teneinde de kennis van Eerste Hulp volgens de eindtermen van de Jeugd Eerste Hulp te continueren en zo mogelijk uit te breiden. Ten aanzien van jeugdleden zijn de artikelen van het huishoudelijk reglement met uitzondering van artikel 13 t/m 17 van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 9.
De kosten, verbonden aan het volgen van een opleiding van de vereniging, worden voor aanvang van de cursus door het bestuur vastgesteld. In dit bedrag kunnen de kosten voor contributie inbegrepen zijn.
De deelnemers aan de cursus zijn verplicht, de vastgestelde lesavonden bij te wonen. Indien een cursist de wens te kennen heeft gegeven de opleiding voortijdig te beëindigen, is men verplicht gedeeltelijk de kosten van de opleiding, onmiddellijk te voldoen. Het bestuur kan in bijzondere omstandigheden ontheffing van deze verplichting verlenen.
Bestuur:
ARTIKEL 10.
De voorzitter leidt de vergaderingen en draagt zorg dat de genomen besluiten worden uitgevoerd. Bij tijdelijke ontstentenis van de voorzitter treedt de vicevoorzitter op als plaatsvervanger. Bij ontstentenis van beide, wijzen de overige bestuursleden een plaatsvervangende voorzitter aan.
ARTIKEL 11.
De secretaris voert de correspondentie en zorgt voor de notulering van de vergaderingen. Hij is tevens belast met de ledenadministratie, het opstellen en indienen van het jaarverslag en het beheer van het archief. De secretaris is bevoegd om de ledenadministratie (deels) te delegeren aan een bestuurslid.
ARTIKEL 12.
De penningmeester is belast met het innen van de contributies en het doen van betalingen. Hij voert het beheer over de geldmiddelen en houdt de inkomsten en uitgaven bij conform de gestelde richtlijnen van een ANBI vereniging. Hij voert correspondentie verband houdende met het financieel beheer. Hij is persoonlijk verantwoordelijk voor alle onder zijn beheer zijnde gelden van de verenigingskas, behalve voor de gelden welke zijn gestort bij één of meerdere financiële instellingen.
ARTIKEL 13.
Indien een lid van het bestuur naar oordeel van het bestuur in ernstige mate handelt in strijd met de statuten, het huishoudelijk reglement en/of de belangen van de vereniging, is het bestuur bevoegd dit lid in zijn functie te schorsen. Het besluit tot schorsing van een bestuurslid dient te worden genomen met tenminste twee derde van het aantal stemmen (het betrokken bestuurslid niet meegerekend). Het besluit wordt onmiddellijk per aangetekend schrijven aan het bestuurslid medegedeeld. Indien een lid van het bestuur is geschorst, is beroep mogelijk op de algemene ledenvergadering.
Stemmen:
ARTIKEL 14
Het verlenen van een erefunctie kan bij acclamatie worden goedgekeurd. Onder acclamatie wordt verstaan, dat de vergadering door handopsteking of anderszins duidelijk te kennen geeft, zulks ter beoordeling van de voorzitter, in te stemmen met het voorstel dat aan de orde is. Indien echter één of meerdere leden onmiddellijk na het constateren door de voorzitter, dat een voorstel bij acclamatie is aanvaard, de wens te kennen geven alsnog een stemming te doen houden, is het voorstel niet bij acclamatie aanvaard en wordt alsnog tot stemming overgegaan.
Hulpverlening en andere activiteiten:
ARTIKEL 15
De inhoud van de EHBO tas/koffer mag uitsluitend gebruikt worden voor het verlenen van eerste hulp bij ongelukken/evenementen.
ARTIKEL 16
Ten behoeve van de vertegenwoordiging van de vereniging op rayon-district en landelijke bijeenkomsten en het deelnemen aan EHBO wedstrijden en demonstraties kunnen door het bestuur een lid of leden worden afgevaardigd. De daaraan verbonden reis- en verblijfkosten komen voor rekening van de vereniging.
ARTIKEL 17
Verenigingen, instellingen kunnen een beroep doen op de EHBO-vereniging voor het verlenen van preventieve en/of actieve hulpverlening, alsmede het verzorgen van bijzondere bijeenkomsten, overeenkomstig het doel van de vereniging gesteld in ARTIKEL 2 van de statuten. Voor de verleende diensten kan een vergoeding worden gevraagd.
Alqemene bepalingen:
ARTIKEL 18
Door het bestuur of de coördinator evenementen kan aan leden die regelmatig evenementen lopen materiaal beschikbaar worden gesteld zoals hesje/pet/poloshirt etc. EHBO jas, verbandtas of koffer met inhoud, worden in bruikleen beschikbaar gesteld. Leden die in het bezit zijn van EHBO verbandtas/ koffer dienen er zorg voor te dragen dat deze steeds compleet gevuld is. Indien nodig kan men hiervoor terecht bij de materiaalbeheerder. Na het beëindigen van het lidmaatschap dient men het in bruikleen gestelde in te leveren.
ARTIKEL 19
Het financieel reglement kunt u terugvinden op onze website onder het kopje ‘”documenten”
ARTIKEL 20
Het verenigingsjaar loopt gelijk aan het kalenderjaar.
ARTIKEL 21
Het bekrachtigen van de wijzigen van dit reglement kan alleen geschieden in een algemene vergadering, indien de desbetreffende voorstellen in de oproepingsbrief zijn vermeld. Een zodanige oproepingsbrief moet tenminste 4 weken voor deze vergadering aan de leden worden toegezonden.
ARTIKEL 22
In geval van een geschil omtrent de uitleg van de bepalingen van dit reglement en in geval waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
ARTIKEL 23.
Door een wetswijziging is een organisatie van vrijwilligers voor een groot gedeelte vrijgesteld van de verplichtingen in de Arbo-wet. Bij evenementen en oefeningen evenals tijdens opleiding dient iedere eerste hulpverlener zich bewust te zijn van gevaren, die tijdens zijn of haar inzet aanwezig kunnen zijn. Daarbij wordt gedacht aan val gevaar, het werken met gevaarlijke stoffen en het werken bij of met virussen of vaccins. Daarnaast zijn de kwetsbare groepen, namelijk de jeugdige vrijwilliger tot 18 jaar en vrijwilligers die zwanger zijn of borstvoeding geven extra beschermd. Voor hen gelden nog wel aanvullende bepalingen vanuit de Arbo-wet (besluit). Zij dienen zichzelf in bescherming te nemen. Het bestuur kan voor hen niet aansprakelijk worden gesteld als de kwetsbare groep hiervan geen melding doet bij het bestuur.
ARTIKEL 24.
Als er door het bestuur een beroep wordt gedaan om dienst te doen bij een evenement zal men als het redelijk kan zijn, zijn diensten niet weigeren.
Het aantal EHBO-activiteiten door leden bij evenementen wordt bijgehouden door de evenementen coördinator. Activiteiten, die zonder toestemming van het bestuur worden verricht, tellen niet mee en tevens is men tijdens deze dienstverrichtingen dan niet verzekerd. Tijdens de dienstverrichtingen is het verboden om alcoholische dranken en alcohol vrij bier te nuttigen.
Iedere hulpverlener moet zorgen voor een omgeving en een sfeer waarbinnen de minderjarige zich veilig en gerespecteerd voelt.
De eerste hulpverlener bejegent de minderjarige op een wijze die zijn waardigheid niet aantast.
Indien een eerste hulpverlener gedrag signaleert dat niet in overeenstemming is met afgesproken gedragsregels, is men verplicht hiervan melding te doen bij het bestuur of een van de vertrouwensmensen.
ARTIKEL 25
EHBO vereniging Joannes de Deo te Etten-Leur hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In de Privacy verklaring willen we heldere en transparante informatie geven over hoe wij omgaan met persoonsgegevens.
Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. EHBO vereniging Joannes de Deo Etten-Leur houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Onze Privacy verklaring staat apart vermeld op onze website.
D.D. 25/02/2019